Przemiany w sferze fizycznej i uczuciowo- emocjonalnej


1.Troche o nastojach i samopoczuciu

 

Jak często czujesz, że brakuje Ci poczucia bezpieczeństwa?

Bywasz kłótliwa, impulsywna, buntownicza?

Kiedy ostatnio straciłaś panowanie nad sobą? Wybiegłaś z pokoju?

Trzasnęłaś drzwiami? Dopadła Cię huśtawka nastroju?

Bez względu na to, czy za zmienność nastroju obwiniasz szalejące hormony,

czy też stres wynikający z bycia nastolatką, prawdopodobnie masz rację.

 

 

Jak poradzić sobie ze zmiennymi nastrojami?

Przejście przez okres dojrzewania bywa czasem niełatwe, jednak można sobie z tym poradzić lub przynajmniej to ułatwić.

Jeżeli czujesz że dopada cię gniew ,

Policz do 10 lub głęboko oddychaj.Dużo osób tak robi i w 80 % przypadków działa więc jest nadzieja 🙂

 

A więc przyczyną huśtawki nastrojów nie zawsze jest to, co dzieje się akurat w Twoim życiu. 

Bardzo często Twoje rozdrażnienie wynika ze zmian chemicznych zachodzących w mózgu

podczas dojrzewania.

Osoby dorosłe posiadają hormon zwany THP,

który uwalnia się w sytuacjach stresowych i pomaga uspokoić daną osobę.

W przypadku nastolatków,hormon ten przynosi przeciwne rezultaty i wzmaga niepokój.

Nie jest wiadome ile czasu trwa stabilizacja THP

ale z pewnością czynnik ten przyczynia się do huśtawki nastrojów u nastolatków.

 

A więc śmiało możemy zrzucić na brak ustabilizowania THP ;P

 

2.Kilka słów o dojrzałości

 

Zastanawialiście się kiedyś bądź uważacie się za osobę dojrzałą?

Na początek przedstawię czym się objawia początek dojrzałości:

 

-Zdolnością do współpracy z innymi

-Unikaniem zazdrości i nienawiści

-Poczuciem odpowiedzialności

-Panowaniem nad złością i gniewem

-Umiejętnością samokrytyki

-Umiejętnością podejmowania decyzji

-Kontrolowaniem swoich emocji

-Tolerancją wobec innych

 

 

Myślę że to te podstawowe cechy 🙂

 

Ale bywają również sprawy bądź zachowania które wybacza się dzieciom , ale nam niestety już nie.Trzeba szczególnie unikać takich zachowań jak:

-Obgryzanie paznokci

-Pociąganie nosem

-Trzymanie ołówka w zębach i obgryzania jego końca(100Tak tak wiem to nie łatwe ;P)

-Dłubania w nosie

-Mówienia z pełnymi ustami

-Mlaskania przy spożywaniu posiłków (100okropne!)

 

3.Czy umiesz słuchać?

 

Umiejętność słuchania jest ogromnym darem.Wzbudza przedewszystkim szacunek i sympatię drugiej osoby.

Nie jest to łatwe,często każdy z nas (100lub przynajmniej w większości) słyszy drugą osobę lecz jej nie słucha.

Trzeba po prostu zamienić się w słuch.Patrzeć na opowiadającego,gestem dać do zrozumienia,że jest się słuchanym,

Ważne jest również żeby zastanowić się nad treścią słyszanych słów.Nienależy również przerywać.

A gdy spełnimy tych kilka wymagań możemy być pewni że opowiadający będzie rad! 🙂

 

4.Rozwój fizyczny

 

Rozwój jest procesem podczas którego organizm nigdy w zupełności nie wraca do fazy czy stanu wcześniejszego.

W czasie dojrzewania zachodzą dynamiczne zmiany w wyglądzie zewnętrznym, następuje oddzielenie dzieciństwa od młodości.

I ma to miejsce głównie w okresie zwanym skokiem pokwitaniowym.

U chłopców skok pokwitaniowy zazwyczaj występuję między 12 a 15 rokiem życia i powoduje przybranie na masie ciała o około 20 kilogramów i przyrost wysokości o około 20 cm.

Dziewczynki dojrzewają wcześniej niż chłopcy (100o około 2 lata-yeah !;D) i u nich skok pokwitaniowy występuje między 10 a 13 rokiem życia.

okresie dorastania zmienia się całe ciało, jego proporcje, twarz nabiera bardziej dorosłego wyglądu, u chłopców pojawia się zarost.

Okres dojrzewania u kobiet trwa od 12 do ok.30 roku życia.Tak tak moje kobitki ^^

Wewnątrz organizmu kobiety zwiększają się jajniki oraz macica.Od tego momentu jajniki zaczynają produkcję,

dojrzałych do zapłodnienia komórek płciowych czyli tak zwane jajeczkowanie zaczyna się również miesiączkowanie.

Proces miesiączkowania zależy miedzy innymi od rasy,klimatu,środowiska .

Miesiączka pojawia się na ogół w ok 11-15 roku życia,gdy zaczyna się opóźniać ważny jest kontakt z lekarzem.

Miesiączkowanie trwa do okresu przekwitania w regularnych 4-tyg odstępach choć jest to indywidulana sprawa.

Trwa zwykle 3-5 dni.

U chłopców w okresie rozwoju fizycznego pojawia się trądzik oraz załamanie głosu zwane mutacją.

Rozszerzają sie również ramiona.

 

5.Rozwój umysłowy

 

Podczas okresu dojrzewania nasz mózg zdobywa najwyższy w całym życiu stopień sprawnosci.

Ważne jest rozwijanie uwagi,pamięci,myślenia,wyobraźni i twórczoci.

W tym okresie bardzo wzbogaca się nasze słownictwo (100oczywiście nic samo nie przychodzi musimy sami chcieć poszerzać nasz słownik)

Chcąc wszechstronnie rozwijać się umysłowo należy interesować się wieloma dziedzinami nauki i sztuki takimi jak:

-Literaturą

-Przyrodą

-Muzyką

-Sztuką (100np zwiedzać muzea)

-Polityką (100Nie tylko swojego kraju)

-Historią (100czyli tym co każdy z nas kocha 😉 )

-Językami (100Aby dogadać się za granicą 😉 I nie tylko)

 

6.Sztuka odpoczywania

 

Jak wiadomo od pradawnych dziejów chińczycy uważali sen za świętość.Każdy kto obudził śpiącego mógł zostać bez karnie zabity.

Ważne jest żeby wysiłek nie był ponad nasze siły. Odczuwamy zmęczenie także z braku ruchu.Np w szkole 😉

Dlatego tak ważne jest wychowanie fizyczne któremu zazwyczaj się opieramy.Pamiętajmy że po powrocie ze szkoły,

nie rzucamy się od razu do lekcji wskazany jest spacer lub zrobienie czegoś zupełnie innego najlepiej w formie fizycznej.

W naszych czasach powodem zmęczenia może być zatrucie powietrza którym oddychamy.

Należy podczas wakacji wykorzystać maksimum czasu na odpoczynek.Rada z mojej storny-unikamy poprawek w sierpniu 😉

Bo również stres lub uczucie rozdrażnienia powodującego uczucie znużenia,senności i zmęczenia.

Pamiętamy również o tym żeby nastawiać budzik te 5-10 min wczesniej by nie zrywać się z łóżka a jeszcze chwilę poleżeć-Dojśc do siebie.

Ale możemy sobie pozwolić w niedzielę na dłuższe spanie i relaksowanie się co jest wskazane 🙂

Przed snem możemy zjeśc kostkę cukru,jeżeli ktoś ma problemy z zasypianiem.Należy pamiętać aby ostatni posiłek,

spożywać ok.3 h przed snem ponieważ nasz organizm jest zajęty trawieniem a nie spaniem ! I to są częste powody niewyspania.

Najlepiej się śpi w chłodnym pomieszczeniu.

Więc należy wywietrzyć pokój przed snem.

Potrzeby snu są bardzo indywidualne jednym wystarcza od 4 do 6 h snu,inni patrz Ja potrzebują do nawet 12 h snu.

Najczęściej jednak dzieli się dobę na trzy ósemki: 8 godzin pracy , 8 godzin odpoczynku,8 godzin snu ,lecz

warunki i nadmiar obowiązków nie zawsze temu sprzyjają.

“Najtwardszym” snem śpimy jednak po godzinie od momentu zaśnięcia.

 

7.Racjonalne żywienie

 

 

Ilość potrzebnych organizmowi kalorii jest zależna od wielu czynników:Wieku,płci,stanu fizjologicznego,

Aktywności fizycznej,budowy ciała i wykonywanej pracy.

 

Poniżej przedstawiam dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dla różnych grup wiekowych.

Opracowane na podstawie mojego własnego zeszytu od podstaw żywienia 🙂

 

 

Grupa osób                  Zapotrzebowanie [kcal]

 

Dzieci (1001-3lat)                    1300

Dzieci (1004-6)                       1700

Dzieci (1007-9)                       2100-2200

Chłopcy (10010-12)                    2500

Młodzież chłopcy (10013-15)           3000-3300

chłopcy (10016-20)                    3300-3800

Mężczyźni (10021-64)                  2400-4200

Dziewczęta (10010-12)                 2200

Młodzież kobiety (10013-15)           2000-2300

kobiety (10016-20)                    2500-2800

Kobiety (10021-59)                    2100-3100

Kobiety karmiące                   3400

Kobiety w ciąży                    2800-3000

Kobiety (10075 i wyżej)               1800-2100

Mężczyźni (10075 i więcej)            2200

Wszystkie poniżej znajdujące się informacje są opracowane na bazie najnowszych informacji jakie posiadam ze szkoły.

 

Najważniejsze zasady :

 

-Codziennie powinniśmy ćwiczyć przynajmniej pół godziny ,spacerować ,jeździć na rowerze,

bo ruch chroni przed chorobami cywilizacyjnymi np cukrzycą ,schorzeniami serca i kręgosłupa.              

 

-Należy jeść produkty węglowodanowe.To najlepsze źródło skrobii i błonnika.

 

-W codziennym menu powinny znaleść się tłuszcze roślinne które dostarczają organizmowi

niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych np omega-6 i omega-3 które czerpać mozemy jedynie z pożywienia.

 

-Warzywa jeść najlepiej surowe lub gotowane na parze

o zaleca się je jeść najwyżej dwa ,trzy razy dziennie.

 

Płyny :

-Codziennie nie mniej niż 1,5 l płynów

-Najlepiej : naturalne soki ,woda mineralna ,herbata i mleko nisko tłuszczowe.

 

 

Kilka rad żywieniowych :

 

-Jedzenie powinno być smaczne i sprawiać nam przyjemność.

 

-Powinniśmy jeść nie za dużo ale i nie za mało tylko wystarczająco.Nie wolno się opychać.

 

-W prawidłowym żywieniu ważne są jakość, ilość i regularność posiłków

 

Prawidłowe odżywianie opiera się na 7 składnikach:

– białka

– tłuszcze

– węglowodany

– witaminy

– składniki mineralne

– błonnik

– woda

 

 

Dobowe zapotrzebowanie kaloryczne powinno dostarczać [%] :

*Węglowodany – 65

*tłuszcze -15-30

*białko -10-15

 

Pamiętaj!

– Jedz tylko wtedy kiedy rzeczywiście poczujesz głód to daje gwarancję strawienia poprzedniego posiłku

 

-Jedz często lecz w małych ilościach ok 5-6 razy dziennie o stałej porze

 

-Staraj się aby w twoim codziennym menu był choć jeden posiłek z samych owoców i warzyw

 

-Jedząc nie śpiesz się (100to nie zawody)

 

Zabezpieczenie żywności przed zepsuciem:

 

-Zwracaj uwagę na okres trwałości

 

-Sposobie przechowywania danego produktu

 

-Kupując konserwy uważaj na bombaż (100wybrzuszenie)

 

-Jeżeli kupujesz żywność w opakowaniach próżniowych zwróć uwagę by nie były podziurawione.

 

Piramida racjonalnego żywienia:

 

Piramida przedstawia zasady prawidłowego odżywiania. Informuje o tym,

ile porcji różnych grup produktów powinno znaleźć się w posiłkach, które zjadamy w ciągu dnia.

Na koniec przedstawię jak powinna wyglądać najnowsza (1002012r) piramida żywienia:

A czy ty odżywiasz się racjonalnie ? 😉

Facebook Comments

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: