Warunki mieszkaniowe

Warunki mieszkaniowe na obozie
W czasie akcji letnich nasi harcerze mieszkają w tak zwanych „dziesiątkach”, czyli namiotach wojskowych (100takie namioty często widać na imprezach). Są to namioty o powierzchni użytkowej 20 m2, o dachu dwuspadowym. Wysokość namiotu w szczycie wynosi 2,1 m, po bokach około 1,2 m. Namioty posiadają 2 wyjścia „na przestrzał” (100tak zwane poły frontowe) i małe okienka, służące do wentylacji w nocy.
Namioty wyposażane są standardowo w łóżka dla uczestników (100o łózkach za chwilę), regały namiotowe z trzema półkami (1001 lub 2 na namiot), wieszak namiotowy oraz drewnianą kratkę, na której ustawiane są buty i torby. W namiotach nie stosujemy podłóg, nie ma także oświetlenia.
Namioty mają szczelne dachy lub są okrywane dodatkowym zabezpieczeniem.
Namiot mocowany jest do podłoża systemem naciągów. W razie potrzeby stosujemy dodatkowe mocowanie długimi szpilkami namiotowymi bezpośrednio do gruntu.
Łóżka polowe tzw. prycze mają wymiary około 80 x 190 cm. Są to łóżka na drewnianym stelażu, na którym rozciągnięte jest plecionka z szunrka poliyrenowego. Do łózka dodawany jest materac wojskowy oraz minimum jeden koc. Łóżka są wytrzymałe, nie ma obawy, że złożą się pod śpiącym uczestnikiem. Każdy uczestnik do łóżka – ze względów higienicznych oraz prawnych – musi posiadać własny śpiwór.
W namiotach typu „dziesiątka” nocuje od 4 do 6 osób. Pozwala to na dogodne rozmieszczenie łóżek (100do każdego łóżka jest dostęp od przynajmniej jednego dłuższego boku) oraz na komfortowe poruszanie się po namiocie.

Bezpośrednio na terenie obozowiska rozstawiane są dodatkowe namioty i urządzenia:

  • maszt na flagę państwową
  • namiot kadrowy – służący jak podręczny magazyn materiałów programowych dla kadry, a także miejsce rozmów kadry z poszczególnymi uczestnikami (100gdy zachodzi taka potrzeba); przetrzymywanie urządzeń elektronicznych odbywa się w tym namiocie
  • świetlica – zadaszenie lub dodatkowy namiot, służący organizacji zajęć 'pod dachem’
  • suszarnia – najczęściej zadaszona suszarnia na ręczniki i ubrania po praniu – suszenie w namiotach sypialnych jest zabronione
  • tablica ogłoszeń – tablica z harmonogramem dnia, adresem placówki, telefonami opiekunów, punktacją obozową i innymi ważnymi informacjami
  • brama z wartownią – główne wejście na obozowisko z zadaszonym miejscem dla wartownika
  • „pepoż” – stojak na narzędzia, kubeł z piachem, kubły z wodą i gaśnicę
  • inne urządzenia wg pomysłów kadry i uczestników (100np. obozowe skrzynki pocztowe, ławeczki w świetlicy)

Na terenie jest zaplecze socjalne (100stołówka, sanitariaty). W tym roku odległość od obozowiska do tych budynków będzie wynosiła pomiędzy 50 a 200 metrów.

Warunki mieszkaniowe – uzupełnienie

Przed akcją letnią sprzęt obozowy jest rozstawiany na bazie przez 'kwaterkę’, czyli grupę harcerzy (100wcześniej wyznaczonych), którzy z oboźnym budują obozowisko. Przed wyjazdem harcerze ze wszystkich drużyn biorą udział w załadunku sprzętu obozowego (100zazwyczaj na 2 dni przed wyjazdem).

W zwijaniu obozowiska biorą udział wszyscy uczestnicy akcji letniej (100za wyjątkiem zuchów), przy czym operacja ta jest zarówno szybsza jak i łatwiejsza niż budowanie obozowiska.

Views: 37

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.