Ptaki znów na baterii Goben


W sobotę (9.10) Ptaki wybrały się na planowaną wycieczkę rowerową. Oczywiście jak przystało na Dream Team nie odbyło się bez przygód, na początek drużynowemu urało się siodełko, mateusz mogół jechać ale nie miał przedniego koła, a to komuś powietrze uciekało z koła lub zgnieły klucze na trasie, po za tym wszystyko było super. Pogoda jak marzenie, humory i trasa przed nami. Ruszyliśmy szlakiem świnoujskiej wąskotorówki, poznawaliśmy ten mało znany wątek świnoujskiej historii a znaleźona latarka pozowoliła nam expolorować pomieszczenia w poszukiwaniu pamiątek przeszłości. Co cieakwe udało się panowie znależli dwie stare puste skrzynki amunicyjne niestety zalane więc ciezko bylo brać je do domu 😛
Trasa doprowadziła nas do bazy Wojska Polskiego i to był koniec naszej wycieczki – fajnie było ! Już nie długo fotosy z wyprawy.

Krótkie info:
Ciężka bateria nadbrzeżna, zbudowana w 1938roku przeznaczona była do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. Projekt baterii powstał w 1936 roku. Według pierwotnej wersji bateria miała być wyposażona w trzy wieże artylertyjskie z działami 305mm. Póżniejsza koncepcja skłaniała się ku uzbrojeniu baterii z armaty 283mm. Ostatecznie zdecydowano w 1937 roku, że projekt budowy bunkrów koszarowo-bojowych przewidywać będzie oba warianty uzbrojenia baterii, czyli każdy z bunkrów posiadać będzie dwa stanowiska ogniowe.

 

Wszystkie obiekty baterii były budowlami chermetycznymi, przystosowanymi do funkcjonowania w warunkach skażeń chemicznych. Wejścia do obiektów były chronione podwójnymi, pancernymi drzwiami gazoszczelnymi, tworzącymi tzw. sluzę gazoszczelną. Śluzy po otwarciu i zamknieciu pierwszej pary drzwi , przedmuchiwane były wewnętrznym systemem wentylacji, a w bunkrze wytwarzano ciśnienie powietrza wyzsze, niż na zewnątrz. Dzięki temu do obiektów nie mogły się dostac trujące opary.

RAMPA PRZEŁADUNKOWA-miejsce przeładunku zaopatrzenia całej baterii. Z tego miejsca  zaczynała swój bieg kolej wąskotorowa, której tory  biegły po całem obszarze baterii GOBEN. Kolejka ta przewidziana była jako środek komunikacji i transportu  wewnętrznego.  Zaopatrywała bunkry koszarowo-bojowe w amunicję, którą dowoziła z bunkra amunicyjnego. Każdy z bloków bojowych posiadał dwa wjazdy dla kolejki transportowej.

Oprócz tego, do każdego bloku koszarow-bojowego doprowadzony był zwykły tor, połączony z bocznicą kolejową i dalej ze stacją kolejową w Przytorze. Tą drogą dostarczano do baterii działa. Ich montaż lub ewentualną wymianę luf umozliwiał dżwig na platformie kolejowej.

1,2,3- bunkry koszarowo-bojowe, 4-magazyn amunicji,

5-wiata maskująca dla kolejki wąskotorowej, 6-warsztat dla lokomotywy,

7-bunkier elektrowni, 8-bunkier stacji trafo, 9-bunkier wartowniczy,

10-rampa przeładunkowa między kolejką normalna a wąskotorową,

 

1-działo 283mm na tymczasowym stanowisku ogniowym,

2-planowana docelowo armata wieżowa 305mm osadzona na trzonie.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


%d bloggers like this: